8 Tips om je krachtiger te voelen op je werk


Voor velen geeft werken zin en invulling aan hun leven. Tegelijkertijd wordt je uitgedaagd om een goede werk en privé balans voor jezelf te creëren. In deze blog geven we je verschillende tips, zodat jij in staat blijft om je werk naar jouw beste vermogen uit te voeren.


 

Tip 1: Slaap voldoende

Slaap is belangrijk om je overdag fit te voelen, goed te kunnen presteren en beter tegen stress te kunnen. Een volwassen persoon heeft gemiddeld 7-8 uur slaap nodig. Ben je overdag slaperig of herstel je niet goed bij sporten dan kan dat een teken zijn dat je niet voldoende slaapt. Als je overdag erg actief bent of een zware training hebt gehad, heb je meer slaap nodig om te herstellen. 

Tip 2: Beweeg voldoende en het liefst ook buiten

De meeste mensen bewegen te weinig. Zorg ervoor dat je elke dag even buiten komt. Het daglicht zorgt voor een goed slaapritme en de beweging helpt je om spanningen te verminderen. Kies daarbij het liefst een activiteit die je leuk vindt. Dat is veel makkelijker vol te houden. 

Tip 3: Mediteer een paar minuten per dag

We leven in een samenleving waar je veel wordt blootgesteld aan allerlei prikkels. Een manier om tot rust te komen is via meditatie. Een paar minuten per dag kan al helpen. Dit hoeft niet op een specifieke plek. Ook als je naar de koffieautomaat loopt of aan het wandelen of hardlopen bent kun je meditatie oefeningen toepassen. Probeer het een aantal dagen uit, wellicht is het wat voor jou.

Tip 4: Structureer en plan je werkzaamheden

Een andere manier waardoor stress ontstaat is een gebrek aan structuur en te veel dingen tegelijk doen. Goed plannen helpt hierbij. Iedere minuut die je besteedt aan plannen, scheelt 10 minuten tijdens het uitvoeren van het werk. Begin door na een drukke dag een wit velletje te pakken en alles op te schrijven wat je nog moet doen. Welke projecten en welke eerstvolgende acties zijn dat? Wanneer moet het gedaan worden? Zet vervolgens een kruisje voor alles waarmee je morgen door moet en plan de dingen in je agenda die op andere dagen kunnen. Hou altijd wat speling over. Je bent namelijk succesvoller als je niet alles op 1 dag probeert te doen. Bovendien komen er altijd nog onverwachte dingen tussendoor. Het is belangrijk dat jij je dit realiseert en je hier ruimte voor houdt. Voor jezelf geeft het meer rust en het maakt je ook een fijnere collega omdat je in staat bent anderen te helpen als het nodig is (en andersom kun je daardoor ook meer hulp van anderen krijgen). Mensen overschatten vaak wat je in één dag kunt doen en onderschatten wat je in een week voor elkaar kunt krijgen.

Tip 5: Zorg voor zo min mogelijk afleiding op je werk

Je krijgt meer voor elkaar als je ergens een tijdje geconcentreerd aan kunt werken. Op niet alles heb je invloed natuurlijk, maar je kunt er soms wel voor kiezen om in een afgesloten ruimte te werken of je koptelefoon op te zetten.

Tip 6: Zoek steun bij je collega’s en leidinggevende

Wanneer je niet goed in je vel zit dan is het is belangrijk om hier niet te lang mee rond te lopen. Maak het bespreekbaar. Zo’n gesprek lucht vaak op, omdat je niet meer het gevoel hebt er alleen voor te staan. Wees daarnaast niet bang om collega’s te vragen om je te helpen en durf ook je mening te geven. Het kan zijn dat je mensen niet met jouw zorgen wil belasten. Als het werk gerelateerd is kun je je probleem bij veel organisaties aankaarten bij een vertrouwenspersoon binnen de HRM afdeling.

Tip 7: Kijk ook eens naar wat al goed gaat!

Vaak zijn we alleen maar bezig met al het werk verzetten en problemen oplossen, waardoor we meer aandacht hebben voor wat er beter kan dan voor wat er goed gaat. Sta je hier meer bij stil, dan haal je meer plezier en voldoening uit je werk. 

 

Tip 8: Houd een dagboek bij

Ten slotte kan het goed helpen om een dagboekje te maken (op je telefoon of in een schriftje bijvoorbeeld). Hierdoor kun je makkelijker verbanden leggen of het eens met iemand bespreken die je advies kan geven.

 

Ontdek wat Qragt te bieden heeft om je krachtiger te voelen of vul gratis de Balanstest in. Dat geeft je namelijk een goed inzicht in jezelf. Met de handige aanbevelingen uit de rapportage kun je vervolgens zelf aan de slag.

 

Deze blog kwam tot stand in samenwerking met onze partner Stichting Gezondheid. 
Zie ook: https://stichtinggezondheid.nl/10-tips-om-je-fitter-te-voelen-op-het-werk
      





Sluit je nu gratis aan bij Qragt!



Voor vragen of advies bel met Qragt

088 - 045 01 20